حضور و غیاب گندمی و کاهی چیست؟
یکی از آفتهای طلبگی نظامات جدیدی است که در حوزه تبدیل به روال شده است، حوزه وقتی که خواست توسعه پیدا کند خودش را با دانشگاه مقایسه کرد و یک مقدار از کمالات دانشگاه را به خودش اضافه کند، در مدارس حضور و غیاب میکردند امتحان میکردند، نمره میدادند، بعدش سال به سال کارنامه هر سال میدادند حوزه این حرفها را نداشت، حوزه هم وارد اینها شد، استاد حوزه باید مثل آقای آقاشیخ محمدعلی میگفت آقاجان ما حاضر و غایب میکنیم این حاضر و غایت ما کاه است تو خودت خودت را حاضر و غایب بکن، حاضر و غایبی خودت گندمی است. حضور و غیاب گندمی و کاهی چیست؟ چون من که نمیدانم دلت حاضر بود در جلسه یا نه، من وقتی به دفتر مینویسم اینها غایب هستند یعنی بقیه حاضر بودند، بقیه حاضر بودند بدنشان حاضر بود جسمشان حاضر باشد اشباحشان حاضر بود، من که نمیدانم تو حواست یک جای دیگر رفته است یا نه؟ پس این دفتر حضور و غیابی که ما اعلام میکنیم حاضری میدهیم حاضری که با حاضر و غایبی حقیقی نسبت عموم و خصوص من وجه دارد این جور نیست که هر کسی غایب از جلسه باشد غایب باشد …
پس این حاضر و غایبی که میکنند حضور فیزیکی است وای به حال طلبهای که برای حضور فیزیکی و برای اینکه غیبتش نزنند سر کلاس برود، همین نیت که میشود میخواهد برود تا غبیتش نزنند موجب میشود غایت معنوی درس خواندن از بین برود چون آمده است حضورش را بزند…
وای به حال طلبه اگر برای حضور و غیاب سر کلاس برود، یا برای امتحان درس بخواند، برای نمره درس بخواند، یکی از آفات این کار این است: بعد از اینکه انسان نمره را به دست آورد مطلب یادش میرود، علتش این است که حافظه ما هوشمند است طبیعتاً متناسب با فرمانی که میدهیم عمل میکند و فرمان ما برای حافظه ما در نیت ماست. وقتی نیت من این است که با این نمره بگیرم وقتی نمره را گرفتن حافظه پاکش میکند، اگر برای مدرک خواندم بعد از اینکه مدرک به دست آمد یادم میرود، مشکل بی حافظگی نیست بسیار به من گله میکنند که ما مطالب از یادمان میرود، میگویم شما برای نمره درس خواندید و نمرهتان را هم گرفتید…این بیحافظگی نیست اشکال در نیت و نوع درس خواندن است
ادامه ی مصاحبه ی آیت الله حائری شیرازی را درباره ی حوزه و طلاب در لینک ببینید